lørdag 15. september 2012

Etappe 8 (32) Arca do Pino - Santiago de Compostela 15.september 2012 - 20 km

Lørdag 15. september
Arca Do Pino - Santiago de Compostela   20 km

Dette skulle være en lett etappe. En nærmest flat sjarmørstrekning, en defilering på snaue 20 km inn mot Santiago de Compostela.
Det blei ikke heilt slik. Det blei en del hardere enn forventet. Riktignok hadde vi våre litt-for-tunge sekker tilbake på ryggene våre, men dette hadde vi tatt høyde for da vi vurderte etappen på forhånd.
Mer skyldes det nok at vi hadde "sliteføre" de siste kilometrene inn til byen og fram til Pilegrimskontoret i Santiagos Historiske Senter. Vi gikk på asfalt og til slutt ganske lenge på stein (marmor). Dette tok på føttene.
Mest, kanskje, skyldes det hele temperaturen. dette blei den varmeste dagen på heile vandringen. Temperaturen endte oppe på 33C da vi avsluttet vandringen!

Ingeleiv gjør seg klar til siste etappe. På steinen til ventste står det 19,0 km!
De første kilometerene går på lettgåtte grusveier gjennom skogholt og litt mer åpent terreng.

Første stopp, vanningspause i Amenal etter ca 4 km.

Ny variant av gul pil viser vei....

en litt seig oppoverbakke i området rundt flyplassen (SCQ).. noen syklister måtte gi opp og begynte å traske... Men fint terreng for oss "Caministas".

Så etter ca 6 km kommer vi til monolitten som viser at vi nå kom inn i Municipio de Santiago. (Santiago kommune). Denne står like før vi  runder rundt nordenden av SCQ flyplass , Labacolla aeropuerto.

..og ikke lenge  etter hadde vi kommet oss trygt rundt nordenden av rullebanen og fram til det stedet hvor vi hadde planlagt lunch.

Case de Porta de Santiago. (Huset ved porten til Santiago).

Kort etter  kom vi til Capilla de Santa Lucía San Paio der vi ordnet et av dagens stempel.

Vi  gikk på fine grusveier, men Ingeleiv måtte av og  til stoppe og tømme sandalene...

et fredelig og litt skyggefylt stykke vei

før vi kommer ut på mer åpent lende opp på høyden der Galisisk TV ligger (390moh)

Her fikk bød veien på valget mellom grus og asfalt. Valget var enkelt Ingeleiv tok seg av grusen og lot meg ta meg av asfalten...

Cola & Muffins...og en kikk i kartboka..

Men så måtte vi gå på noen ekle brostein det siste stykket opp mot Monte Do Gozo.

Monte do Gozo er et sentralt sted på Caminoen. Det er ca 5 km igjen til Santiago og det er naturlig å ta en siste stopp her. Få i seg litt vann og kanskje litt mat.
Mange legger opp etappene sine slik at de tar den siste overnattingen her. Da har de kun 5 km i gjen å gå siste dagen. Vi undret oss litt på hvorfor de valgte å gjøre det slik, men tror kanskje at det har noe å gjøre med å komme inn til Santiago i god tid før Messen  kl 1200...
Monte de Gozo er også stedet hvor noen velge å starte sin mini vandring inn til Santiago. Det er flere som arrangere turer til Monte do Gozo for folk sim vil få litt Caminofølelse ved å gå sammen med de andre pilegrimene inn til Santiago. De får jo ikke noe Credencial, selvfølgelig, men for de som ikke å gå lemger kan det jo være et substitutt.

Monte Do Gozo, (370 moh) er den siste åsen før Santiago. Tradisjonelt også det første stedet hvor en kunne se tårnene på katedralen i Santiago.
I dag er det vokset opp så mange trær, ikke minst svære eukalyptustrær som gjør at du ikke får den samme godfølelsen av å se målet...

I boka til Jon Brierley står det:
"The tiny chapel of San Marcos is the only thing left on the hill that gives any sense of history to this romantic sounding place."

""
Capilla de San Marcos

"

Utkanten av Santiago kan såvidt skimtes mellom trærne.

Pave Johannes Paul II besøkte Monte do Gozo for å lede en Messe August 1989. Denne skulpturen er til minne om den begivenheten.

enda et utsiktsbilde fra Monte do Gozo

Så var vi kommet inn til selveste Santiago. Det merkes på trafikken. For oss var det fremdeles noen kilometer med trasking på asfalt og til slutt på marmor.

Slik så Caminoen ut de siste kilometrene..

Det var lange strekninger med slike marmorplater. De farer ganske hardt med føttene og en kan  lure på om Himmelens Gater av Gull egentlig er noe for en vandrer.

Ingeleiv i gang med en langdryg siste kilometer

Den siste kilometeren ble enda lenger enn den hadde behøvd å være. Det var en god del folk i det historiske kvartalet og vi så ikke de siste merkene. Vi surra derfor rundt litt før vi fant veien til  Oficina de la Peregrinación - Pilegrimskontoret.   Katedralen var jo lett å finne , men pilegrimskontoret der vi skulle få det siste stempelet og våre fortjente "Compostelas" lå litt gjemt i ei smal gate litt nedenfor den store plassen som befinner seg utenfor katedralen.

Vi kom oss dit til slutt, fulgte den siste pila inn til venstre og havna oppi ei lang kø. Ganske varme og svette og litt slitne hang vi på stavene oppover trappa. Men det gikk ganske fort, Det viste seg at det var 5 funksjonærer som foretok stempling og utskriving av pilegrimsbevis, så etter vel 15 minutter hadde vi våre egne i hånden.

La Compostela

Denne gang lå hotellet vårt perfekt til. Da vi endelig kom ut av vrimmelen rundt Pilegrimskontoret, var det jo å løfte blikket på nytt og begynne å se etter hotellet. Det lå, som jeg hadde håpet, rett over gata !

Innsjekk og dusj og greier på hotellet, og så

blei det utepils, chips og grønne olivener på uterestauranten ved plazaen nedenfor Katedralen.
 Vi nådde akkurat

18.00 horas: Santa Misa en lingua galega

og som en ser så bød på en liten utfordring. Den var på galisisk !

Dagen ble avsluttet med middag på hotellet...

Cordero de Dios que quitas
Los pecados del mundo
Ten compasión de nosotros

Cordero de dios que quitas

Danos la paz

***

Neste dag var det  "Misa del Peregrino"  kl 1200, litt vandring rundt i gatene rundt Katedralen og så fly til Madrid.
Det vil bli litt mer fra Santiago og katedralen  i neste blogg.