lørdag 8. september 2012

Etappe 1 (25) Villafranca del Bierzo - Las Herrerías 08.september 2012 - 22 km

Monumento do Peregrino

Har vi bruk for enda en blogg om en Pilegrimsvandring til Santiago?
Det er etter hvert skrevet så mange bøker om emnet. Mange er dag til dag guider med beskrivelser av ruter med  kart. Noen er mer personlige og mer filosofisk lagt opp. De fleste er på engelsk, men en del er oversatt til norsk. Vi kan også allerede finne mange blogger og hjemmesider der folk har skrevet om vandringer de har hatt og vandringer de skal gjøre. Vi kan finne reiseruter, dagbøker, kostnadsoverslag, pakkelister mm,

Trenger vi så enda en blogg?  - Ja, jeg tror det. Da vi begynte å gå ante vi egentlig ikke hva vi hadde begitt oss ut på. Vi hadde lest en god del, foretatt i utgangspunktet en god planlegging, lest mange blogger, sett på youtube (f.eks expertosenelcamino) mm, men følte fremdeles at vi tok steget ut i blinde i det ukjente.

Flere blogger der vandrere beskriver sine opplevelser, må bare være av det gode...Jeg tror ikke noen har akkurat den samme Caminoopplevelsen. Forutsetningene, forventningene, formen, lengden, utstyret, maten ,opplegget og ikke minst været er forskjellige og bidrar til at vi alle får unike erfaringer og kanskje trekker forskjellige konklusjoner ut av vandringen.

Denne bloggen vil begrense seg til å beskrive våre egne opplevelser på de 8 etappene vi gjorde fra Villafranca del Bierzo til Santiago de Compostela, tilsammen ca 170 km til fots. I tillegg vil vi gå gjennom en del spørsmål ,erfaringer og konklusjoner vi hadde før, underveis og etter vandringen.

Først litt om oss selv. Ingeleiv, min kone, er  55 år og barnehagestyrer. Jeg selv er 63år og  halvpensjonert reisebyråmann som nå helst henger på veggen som syvende far i huset og som derfra har en viss påvirkning på hva som skjer. Vi bor på Øvre Hana i Sandnes. Vi er begge glad i å ferdes ute i naturen og i å gå turer. Min kone helst i fjell og ulendt terreng, jeg syns det kan være greit å komme meg ned og trampe litt asfalt i ny og né. Vi har tidligere deltatt på lengre turmarsjer. Formen skulle være brukbar og beina burde tåle trøkket.

En av motivasjonene  for å ta turen var selvfølgelig å gå og gå.. Mosjon og trim på en ny måte. Så var det jo det med å få nye opplevelser i et annet miljø og land. Landskapet, bygninger,kultur og atmosfære. Jeg har tidligere vært rundt forbi en god del i Spania, men ikke i Galicia.   Stillhet og tid til å ordne opp i tanker og i det som skal være viktig i livet.
Nok av motivasjon til å se fram til turen med glede og spenning.

Vi hadde timet og tilrettelagt hele vandringen for start i juni etter A Pilgrims Guide to Camino de Santiago av John Brierly,
En skikkelig bra etappe for etappebeskrivelse inkl bra kart med oppgitt avstand mellom punkter på ruten.

Dessverre falt Ingeleiv på sykkelen og skadet skulderen like før vi skulle dra. Vi måtte gjøre noe om på opplegget da det ble problemer med å skaffe de samme hotellene.

Torsdag 06. september
Vi dro med KLM  til Madrid og overnattet på Husa Charmatin hotell vegg i vegg med jernbanestasjonen.

Fredag 06. september
Neste morgen med tog til Leon og så videre med et nytt tog til Ponferrada. Fin og avslappende togreise gjennom Castilla Siste stykke med taxi ca 25km til Villafranca del Bierzo  hvor vandringen skulle starte.

Togreise gjennom et flatt, tørt Castillansk landskap.

Vi kjøpte Pilegrimspass på et herberge og overnattet på Parador Villafranca del Bierzo.

Pilgrimspassene er nødvendige for de som skal overnatte på herbergene, men  er også til å samle stempler i slik at du kan få ditt bevis - La Compostela - på at du har fullført vandringen. Kravet er 100 km til fots (eller 200 km på sykkel).
Vel, uansett hva du finner på underveis må du ha gått hele veien fra Sarria til Santiago og det er faktisk 111 km. Så det er jo noe rart her.
Du må ha et stempel for hver dag, men i Galicia må du har minst to. Vi sikra oss med tre-fire. Du får stemplet i kirker, herberger, turistkontor og.... barer!... Vanligvis serlvbetjening.

Señor, ten piedad de nosotros

Lørdag 07.september
1. etappe  Villafranca del Bierzo - Las Herrerías  22 km.
Opprinnelig skulle etappen ha vært på 30 km med den mytiske oppstigningen til O Cebreiro som avslutning.
Men der oppe var det fiesta og det var ikke "rom for dem herberget". Vi valgte  derfor å gå til Las Herrerias og overnatte der.

Ingeleiv klar til å starte El Camino i Villafranca del Bierzo
Allerede etter få hundre meter måtte vi ta et veivalg. Enten å gå i nesten to mil på asfalt slagt oppover langs en trafikkert vei via Pereje, eller å dra over fjellet (930moh) via Pradela. Jeg er en trugen asfaltramper, mens Ingeleiv var frista av turen over fjellet. Vi valgte veien over Pereje fordi vi var litt usikre på hvordan terrenget over fjellet var og hvordan vi ville takle de litt for tunge sekkene våre.

Veien over fjellet og  Pradela går opp bakken til høyre. Veien via Pereje  rett fram.

Galisisk språkguerilla har slått til flere steder!
Lunsj ved turistkontoret i Pereje

Vi gikk stort sett langs asfaltert vei. Veien var ikke så trafikkert som vi hadde lest, ja, det var faktisk svært lite trafikk. Kanskje fordi det var lørdag. Ingeleiv fant ofte sin egen vei med grus ved veikanten, så føttene hennes var bra oppover. Det begynte å bli varmere. Vi startet med ca 16C og nå ved 1200 tiden var det omkring 25C og økende...
El Camino var hele veien stort sett veldig godt merket. For det meste med symboler som på bildene her. Som regel var det også "milestones" for hver 5 km. Skjellet er selve symbolet på Caminoen. Noen legger småsteiner på merkesteinene underveis for å lette sine sjelelige byrder og lidelser.

En pilegrim på vandring, eller også antropologen Onkel Reisende Mac Reidar?!

Veien gikk videre gjennom så landsbyer, som her Trabadelo. Her kommer forøvrig løypen vi kunne ta over fjellet ned og følger samme spor videre.

..og så videre ut i bushen. Varmen steg nå mot 30°C... Steikande sol.

Ved La Portela de Valcarce står selveste Santiago.
Santiago er ikke noe mer mystisk enn St. Jakob på norsk.
Men mytisk er han jo, han som er årsaken til heile vandringen.
Legg merke til skjellene som er symbol på Santiago og også Caminoen.

Siganme  peregrinos!

Språkguerillaen igjen!  Galisisk språk og kultur  står sterkt her, selv om vi ikke  enda er kommet inn i Galicia.

Endelig framme i Las Herrerias etter over 22 km! Heten er ganske trykkende. det er over 30°C. Sekkene er tunge og beina er trøtte,  kroppene er slappe og hodene tomme....... Men hvor søren er hotellet, enda noen km? Bygningen nedenfor tilhører det hotellet vi bestilte for turen i juni. Men det var nå fullt.

Vi trenger til hvile....
"Det er deilig å sløve i skyggen, men hold deg våken!"

Men vend blikket opp og se nedover gaten! Der ligger noe vi kjenner igjen fra Websidene!

El Capricho de Josana .... hotellet....

Vi småløp ned, sjekket inn og slengte oss på sengene. Så tok vi av oss ryggsekkene!. Orka såvidt å gå ned i restauranten for en ankerpils og middag.

¡Buen Camino y Buenas Noches!